Podstawowe strategie wzrostu i rozwoju firmy

Po udanym starcie: założeniu upragnionej działalności czy to w postaci sklepu czy też warsztatu samochodowego, kolejne działania opierają się na promocji i rozwoju firmy. Samo napisanie biznesplanu to tylko początek. Po nim następują działania zmierzające do opracowania metody działania. Poszerzenie swojej wraz ze wzrostem zainteresowania proponowanymi usługami czy też produktami jest naturalną koleją rzeczy. Wzrost przedsiębiorstwa pozwala na osiąganie większych zysków, co przekłada się także na możliwości. W ich ramach można pozwolić sobie na pomysłową reklamę firmy, zakup nowych technologii, maszyn, urządzeń itd.

Zanim jednak dojdzie do realizacji upragnionych celów warto zapoznać się ze strategiami prowadzącymi do rozwoju firmy. Mimo iż strategia, jest rodzajem drogi obieranej już na początku funkcjonowania przedsiębiorstwa to jednocześnie jest procesem cały czas dziejącym się. Opiera się na dążeniach do wyznaczonego celu uwzględnieniu różnych czynników: miejsca, czasu oraz panujących na rynku warunków.

Każda ze strategii marketingowych jest określana w odniesieniu do produktu, ceny, promocji, dystrybucji i komunikacji. Z kolei wybór strategii działania opiera się na ocenie i wyborze wariantów. Klasyfikacji strategii wzrostu firmy jest wiele, ale do podstawowych zalicza się:

Penetrację rynku- działania zmierzające do wzrostu sprzedaży, produktu, poprzez poprawę jego jakości, obniżenie ceny, poszerzenie działań marketingowych i pozyskiwanie nowych klientów. Pozwala to ona wykorzystać maksymalnie potencjał firmy w odniesieniu do produktu i rynku.
Rozwój rynku- zwiększenie sprzedaży, poprzez wejście na nowe rynki, tak w sensie geograficznym jak i w odniesieniu do poszerzenia tego samego rynku o nowy segment
Rozwój produktu – wprowadzenie nowych produktów, zaspokajających inne potrzeby
Dywersyfikacja – rozwój firmy poprzez wprowadzenie nowych produktów zupełnie innych od dotychczas wytwarzanych i sprzedaż ich na nowych rynkach. Mogą to być także dotychczasowe wyroby, albo nowe, ale produkowane przy użyciu niestosowanych dotąd technologii.