Przykładowe nisze rynkowe w turystyce, marketingu

Nisza rynkowa może okazać się dobrym sposobem na rozwinięcie potrzebnej i przyszłościowej działalności. Jej wykorzystanie pozwala wstrzelić się w potrzeby klientów, którzy poszukują określonych produktów a co za tym idzie korzyści. To, co daje nisza rynkowa to wąski zakres działań, ale jednocześnie cechujący się małym zainteresowaniem ze strony konkurencji. Rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb ściśle określonej grupy osób, których określa się, jako niszę rynkową, może być bardzo dobrym pomysłem. Jako, że konkurencja jest mała a z czasem liczba klientów wzrośnie, warto zainteresować się bliżej niszowymi produktami i usługami.

Raz wypracowany wizerunek firmy zaprocentuje nawet, jeśli w danym momencie ilość klientów pozostających w kręgu niszy rynkowej jest niewielka, z czasem może się to zmienić. Co jest ważne, nisza musi być na tyle pojemna i interesująca by móc czerpać zyski z podejmowanej działalności. Zwykle nie jest opłacalna dla dużych firm. Małe natomiast powinny korzystać z nisz rynkowych, kierując swoją ofertę do nabywców o szczególnych potrzebach. Często też mówi się o strategii niszy rynkowej, którą wybiera większość małych podmiotów gospodarczych.

Doskonale w ten nurt wpisuje się e-commerce, czyli handel elektroniczny a głównie internetowy. W taki właśnie sposób działają sklepy internetowe. Wpasować się w niszę rynkową to znaczy stworzyć firmę zajmującą się specjalistyczną działalnością, która będzie mieć silną pozycję na ograniczonych rynkach. W takim układzie może się okazać, że przedsiębiorstwo jest monopolistą a nabywca ma tylko trzy możliwości decyzyjne kupić lub zrezygnować albo dokonać zakupu w przyszłości. Nisze znajdziemy praktycznie w każdej branży, także w turystyce. I na tym polu istnieje popyt na usługi, jakich dotąd nikt nie oferował.

Zanim jednak firma, którą założymy będzie je proponować klientom, trzeba zbadać rynek, ocenić, co jest potrzebne i co cieszy się zainteresowaniem a czego brak, ale tak naprawdę nie ma na to chętnych. Mogą to być różnego rodzaju turnusy i ciekawe wyjazdy poza sezonem organizowane w oryginalny i inny sposób niż wszystkie inne wyjazdy. Podobnie jest z niszami w marketingu.